روغن اسطوخودوس مدت‌های مدیدی در راستای اهداف پخت و پز و پزشکی استفاده می‌شده است. این روغن فایده‌های زیادی برای سلامتی، پوست، و مو دارد که همه‌ی آن‌ها را در این مقاله خواص روغن اسطوخودوس با شما در میان می‌گذاریم.

روغن اسطوخودوس از گل‌های اسطوخودوس و با روش تقطیر بخار به دست می‌آید. چون گل‌های اسطوخودوس رایحه‌ی خاصی دارند، از روغن اسطوخودوس برای ساخت عطر استفاده می‌شود. روغن اسطوخودوس می‌تواند به خوبی با روغن‌های معطر دیگری مثل مریم‌گلی، چوب سدر، شعمدانی معطر، و جوز هندی مخلوط شود. امروزه، روغن اسطوخودوس را در اشکال مختلفی مانند ژل، روغن مناسب رایحه درمانی، لوسیون، تزریقی، و صابون می‌توان یافت.

۳۶ مهمترین خواص روغن اسطوخودوس برای سلامتی، پوست و مو

روغن اسطوخودوس باید در رژیم غذایی روزانه‌مان گنجانده شود، و همین طور در برنامه‌های مراقبت پوست و مو، چرا که روغن اسطوخودوس فایده‌های بسیاری دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌شود.
با مهمترین خواص روغن اسطوخودوس آشنا شوید
۱. از شما در مقابل ساس و حشرات محافظت می‌کند

هرچند روغن اسطوخودوس به خاطر رایحه‌ی بخصوصی که دارد برای ساختن عطر استفاده می‌شود، اما اکثر ساس‌ها و حشرات مانند پشه‌ها، و بیدها بوی آن را دوست ندارند. بنابراین، روغن اسطوخودوس را می‌توان به عنوان یک بازدارنده‌ی ساس و حشره استفاده کرد. علاوه بر آن، در مطالعات بسیاری که انجام شده است دریافته‌اند روغن اسطوخودوس حاوی تعدادی از خواص مفید است مانند مسکن، ضدعفونی کننده، حشره کشی، آرامبخشی، و درمانی. این خواص شفابخش در پیشگیری از نیش حشرات و از بین بردن درد و ناراحتی حاصل از گاز گرفتگی ساس‌ها موثر هستند.

جای تعجبی ندارد اگر بدانید که از گذشته‌های دور از روغن اسطوخودوس به عنوان یک نوع دافع حشرات استفاده می‌شده است. در گذشته، روغن اسطوخودوس را روی لباس‌ها می‌زدند تا از بید و حشرات دیگر در امان بمانند. این روغن برای پیشگیری از نیش حشرات و پشه‌ها بسیار توصیه شده است. همه‌ی ما می دانیم که نیش ساس و حشرات می‌تواند به درد، خارش و انتقال تعدادی از عفونت‌ها، ناراحتی‌های التهابی، و بیماری‌ها منجر شود. مطابق نظر والری آن وروود، مولف کتاب «کتاب جامع روغن‌های معطر و رایحه‌ درمانی»، روغن اسطوخودوس برای کنترل و جلوگیری از هجوم مگس‌های سیاه، کک‌ها، سوسک‌های سیاه، شته، مگس‌ها و مگس سفید مفید است.
لوسیون روغن اسطوخودوس

به منظور محافظت از خودتان در برابر حشرات و ساس‌ها، می‌توانید از روغن اسطوخودوس به شکل لوسیون یا به صورت اسپری استفاده کنید. هنگام استفاده از روغن اسطوخودوس بر روی پوست‌تان، احتیاجی به رقیق کردن این روغن نیست. روغن‌ّهای کمی وجود دارند که دارای این ویژگی باشند. اما، توصیه می‌شود روغن اسطوخودوس را بدون مشورت با پزشک یا شخص متخصص در حوزه‌ی سلامت و مراقبت مصرف نکنید. اگر می‌خواهید خواص روغن اسطوخودوس را دوچندان کنید، باید این روغن را با روغن اکالیپتوس یا روغن گریپ فروت مخلوط کنید.

روغن اسطوخودوس به عنوان یک روغن غیر حساسیت‌زا و غیر سمی شناخته می‌شود. بنابراین، هم افراد مسن و هم کودکان می‌توانند از این روغن استفاده کنند. حتی زنان باردار نیز می‌توانند از این روغن استفاده کنند. اما، قبل از استفاده‌ی روغن اسطوخودوس به عنوان دافع حشرات، بهتر است با یک حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید.

مطلب مرتبط: خواص اسطوخودوس: ۲۵ برترین فواید اسطوخودوس برای سلامتی، پوست و مو
خواص روغن اسطوخودوس ۲. کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

روغن اسطوخودوس برای خواب بسیار خوب است. به همین دلیل است که از روغن اسطوخودوس اغلب برای درمان طبیعی بی خوابی استفاده می‌شود. افراد مسن مستعد ابتلا به بی خوابی هستند. برای به خواب رفتن راحت آن‌ها می‌توانند داروهای تجویزی را مصرف کنند هر چند که می‌دانند این داروها می‌توانند عوارض جانبی ناخواسته‌ای به همراه داشته باشند. اما، بسیاری از آدم‌ها گفته‌اند که روغن اسطوخودوس جایگزین طبیعی فوق‌العاده‌ای برای قرص‌های خواب آور و داروهای تجویزی است.

در بازار، انواع مختلفی از محصولات اسطوخودوسی وجود دارند که هدف‌شان کمک به خواب بهتر مردم است من جمله نمک‌های حمام، شمع‌ها، روغن‌های ماساژ، بالش‌ها، پخش کننده‌های سرتاسری و یک ماسک خواب. طبق نظر کریس آلفورد، نویسنده‌ی اصلی یکی از مطالعات انجام شده‌ در ۲۰۰۸ در بریتانیا، و دانشمندی در دانشگاه غرب انگلستان، بیماران مبتلا به بیخوابی می‌توانند با استفاده از این روغن برای مشکلات خود راه حلی پیدا کنند، راحت‌تر به خواب بروند و کیفیت خواب بهتری داشته باشند.

اما، لازم نیست شما برای خوب خوابیدن محصولات اسطوخودوسی بخرید. فقط کافی است چند قطره روغن معطر اسطوخودوس را قبل از خواب روی بالش خود بچکانید تا مشکلات خواب‌تان برطرف شوند. و این از عالی ترین خواص روغن اسطوخودوس است.

درمان اگزما, اسطوخودوس
خواص روغن اسطوخودوس ۳: سیستم عصبی را آرام می‌کند

در رابطه‌ با خواص روغن اسطوخودوس برای سلامتی، باید به استفاده از این روغن جهت آرامسازی سیستم عصبی اشاره کنیم. به لطف خواص آرامبخش، روغن اسطوخودوس بهترین راه حل برای مشکلات عصبی و همچنین اضطرابی است. رایحه‌ی خوش و فرح بخش این گیاه می‌تواند به شما کمک کند با بیقراری و خستگی مفرط عصبی مبارزه کنید و در عین حال فعالیت ذهنی‌تان را افزایش دهید. مطالعات بسیار خوب زیادی انجام شده است که بر اساس آن‌ها دریافته‌اند روغن معطر اسطوخودوس بر سیستم عصبی خودکار تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل است که این روغن معطر مدت‌های مدیدی برای بهبود وضعیت بیخوابی و تنظیم ریتم تپش قلب استفاده شده است. یکی از مطالعات نشان داد کسانی که قبل از آزمون روغن اسطوخودوس را استنشاق می‌کنند می‌توانند اضطراب و همچنین استرس را کاهش و عملکرد شناختی را افزایش دهند. روغن دیگری که برای آرامسازی سیستم عصبی مفید است روغن رزماری است.
۴. سر درد را درمان می‌کند

روغن اسطوخودوس سردردها و میگرن را به نحو موثری درمان می‌کند؛ اما، مطالعات خاصی که در راستای اثبات این ویژگی صورت گرفته باشند به اندازه‌ی کافی نیستند. شواهد حکایت از آن دارند که روغن اسطوخودوس می‌تواند درد و ناراحتی به وجود آمده به خاطر سردرد را از بین ببرد. اما، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که استنشاق روغن معطر اسطوخودوس ممکن است به علائم سردرد منجر شود، که به آن واکنش آلرژیک می‌گویند. هرچند مطالعات و شواهد همچنان بحث برانگیز و بی‌نتیجه باقی می‌مانند، اما شما می‌توانید با رعایت احتیاط لازم از روغن اسطوخودوس برای درمان سردرد استفاده کنید. انجمن غذا و داروی آمریکا استفاده از روغن اسطوخودوس را به عنوان مسکن سر درد توصیه نمی‌کند چون عوارض جانبی ناخواسته‌ای به همراه خواهد داشت.

اما روغن اسطوخودوس حاوی ترکیب‌های کومارین است که در شل کردن و باز کردن رگ‌های خونی موثر هستند. در نتیجه، می‌تواند به تسکین سر درد کمک کند. اگر همچنان مایل هستید از روغن اسطوخودوس برای تسکین سردرد استفاده کنید، فقط کافی است سه قطره روغن اسطوخودوس را در یک کاسه‌ی بزرگ پر شده با سه لیوان آب جوش بریزید و با دقت روی آن خم شوید و بخار برخاسته از آن را استنشاق کنید. برای حصول نتایج بهتر، باید سرتان را با یک حوله‌ی بزرگ بپوشانید تا از هدر رفتن بخار جلوگیری شود.

یا اینکه، می‌توانید دو یا سه قطره روغن اسطوخودوس را در یک لیوان آب سرد یا گرم بریزید. یک تکه پارچه را در این آب خیس کنید و بچلانید تا آب اضافی آن گرفته شود. بعد، می‌توانید دراز بکشید و به مدت چند دقیقه پارچه را روی پشت گردن‌تان یا پیشانی‌تان بگذارید. به علاوه، بیماران مبتلا به سردرد یا میگرن می‌توانند چند قطره روغن اسطوخودوس را پشت گردن یا روی شقیقه‌هایشان بمالند تا دردشان تا حدود بسیار زیادی تسکین پیدا کند.
سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو استفاده از اسطوخودوس را با همراه داروهای دیگر توصیه نمی‌کند هرچند هنوز تحقیقات کامل و جامعی در زمینه‌ی تداخل این روغن با داروهای خاص وجود ندارد. با وجود این، بعضی از دانشمندان بر این باور هستند که احتمال دارد روغن اسطوخودوس عملکرد عوامل استرس‌زای عصب مرکزی را تحریک کند. بنابراین، اگر از هر نوع داروی مسکن یا ضد استرسی استفاده می‌کنید، باید قبل از استفاده‌ی آن به عنوان عامل تسکین درد با یک پزشک مشورت کنید.

به علاوه، شایان ذکر است که مصرف داخلی و خوردنی روغن اسطوخودوس سمی و خطرناک است. زنان باردار و مادران شیرده نباید از درمان روغن اسطوخودوس استفاده کنند. وقتی بخار روغن اسطوخودوس را که استنشاق می‌کنید علائم واکنش آلرژیک به آن مانند لرز، استفراغ، سردرد، و تهوع را احساس می‌کنید، باید استفاده از روغن اسطوخودوس را متوقف کنید.
خواص روغن اسطوخودوس ۵. اگزما را درمان می‌کند

اگر از اگزما رنج می‌برید بدانید که در این زمینه تنها نیستید. این یک ناراحتی پوستی رایج است که از مشخصه‌های آن راش‌های خارشی و قرمزی است که در تمام نقاط بدن من جمله زانوها، آرنج‌ها، و حتی صورت پدیدار می‌شوند. راش‌های اگزما عموما روی گردن، غوزک پا، مچ دست، پشت زانوها، یا صورت ظاهر می‌شوند. این بیماری می‌تواند از کودکی ایجاد شود و با بزرگ‌تر شدن فرد بیمار گسترش پیدا کند. با وجود این، در بسیاری از افراد، علائم اگزما ممکن است هنگامی که پا به بزرگسالی می‌گذارند چندان وخیم نباشند.

اما، مطمئنا اگزما را نمی‌توان به طور کامل و موفقیت آمیز درمان کرد. این بیماری تمام عمر با شما همراه خواهد بود. بعضی‌ها سعی می‌کنند با مصرف دارو اگزما را کنترل کنند. این داروهای اگزما می‌توانند آسایش موقتی برای شما ایجاد کنند. به علاوه، استفاده از آن‌ها بسیار پر هزینه است. پس چرا چیز دیگری را امتحان نکنیم؟ مواد طبیعی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند به کاهش حساسیت اگزما کمک کنند و در عین حال قیمت‌هایی مقرون به صرفه دارند. یکی از آن‌ها روغن اسطوخودوس است که در این مقاله فایده‌های آن را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.
ضدعفونی کننده و ضد قارچ

روغن اسطوخودوس را می‌توان برای درمان بسیاری از ناراحتی‌های پوستی من جمله اگزما استفاده کرد چون دارای خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده و ضد قارچی است. به علاوه، استفاده از روغن اسطوخودوس همچنین به حفظ ثبات و تعادل پوست کمک می‌کند که همین امر به موثر بودن روغن اسطوخودوس برای تسکین و التیام اگزما منجر می‌شود. استفاده از روغن اسطوخودوس برای درمان اگزما می‌تواند اثر آرامبخشی داشته باشد. به علاوه، به جلوگیری از بسیاری علائم دیگر همراه با اگزما مانند تاول، پوسته پوسته شدن، خارش، قرمزی و … کمک می‌کند.

بیماران دارای علائم اگزما اغلب از کرم‌های استروئیدی و آنتی‌بیوتیکی استفاده می‌کنند تا حساسیت ایجاد شده توسط این ناراحتی را کاهش دهند. هرچند این درمان واقعا نتیجه‌ی قابل توجهی دارد، ممکن است برای بیماران مبتلا به اگزما اعتیاد آور باشد. بر خلاف این گونه کرم‌ها، روغن اسطوخودوس این ناراحتی را از داخل به خارج تسکین می‌دهد و برطرف می‌کند. روغن اسطوخودوس می‌تواند به عنوان یک استرس زدای طبیعی عمل کند، خارش پوست را تسکین دهد و تعادل مواد مغذی موجود در پوست را بهبود ببخشد. بسیاری از آدم‌ها ممکن است ندانند که استرس یکی از عوامل اصلی ناراحتی اگزما است. ترکیب‌های معطر موجود در روغن اسطوخودوس حاوی خواص شفابخش قدرتمندی هستند. این ترکیب‌ها ممکن است از گردش خون به سیستم لیمبیک (دستگاه کناره‌ای) که سامانه‌ی عصبی احساسی نامیده می‌شود انتقال پیدا کنند.

سندروم سوزش دهان, روغن اسطوخودوس
به منظور استفاده از روغن اسطوخودوس به عنوان تسکین دهنده‌ی اگزما، فقط کافی است یک اسپری روغن اسطوخودوس خانگی درست کنید. دستورالعمل آن به قرار زیر است:

– ۱۰ قطره روغن معطر اسطوخودوس را در یک لیوان آب گرم بریزید

– این آب را داخل یک بطری اسپری بریزید

– آن را در نواحی و قسمت‌های مبتلا به اگزما اسپری کنید.

همچنین می‌توانید یک لوسیون روغن اسطوخودوس درست کنید که آن هم اگزما را به نحو موثری کنترل می‌کند.

– یک لوسیون که حاوی ویتامین E است یا کره‌ی شیا خریداری کنید

– حدودا ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس داخل این لوسیون بریزید

– خوب آن را هم بزنید

– پوست آسیب دیده‌ی خود را با این لوسیون به آرامی ماساژ بدهید.
۶. بیماری آرتروز را بهبود می‌بخشد

روغن اسطوخودوس به داشتن خواص مفید متعدد معروف است. بنابراین، ما از این که بدانیم روغن اسطوخودوس فایده‌های بسیار زیادی برای پوست، مو، و سلامتی‌مان به همراه دارد متعجب نخواهیم شد. یکی از فایده‌های روغن اسطوخودوس که باید در اینجا به آن اشاره کنیم درمان آرتروز است. آرتروز یک ناراحتی مفصلی رایج است که باعث درد و خشک شدن مفصل می‌شود. آرتروز همچنین به ورم، قرمز شدن، و مشکلات حرکتی منجر می‌شود. اگر واقعا همین حالا می‌خواهید که این بیماری به ناراحتی بیشتر و حساسیت وخیم‌تری منجر نشود باید درمان آرتروز را بلافاصله آغاز کنید. بر خلاف بسیاری از درمان‌های پزشکی آرتروز که می‌توانند به عوارض جانبی ناخواسته منجر شوند، روغن اسطوخودوس یک درمان جایگزین بی‌خطر به حساب می‌آید.

روغن اسطوخودوس می‌تواند شما را از ناراحتی آرتروز نجات بدهد چرا که حاوی خواص ضد التهابی است. به ویژه، استعمال روغن اسطوخودوس به صورت منظم می‌تواند گردش خون و گردش اکسیژن را در مفاصل و ماهیچه‌ها تقویت کند. این روغن معطر همچنین حاوی اثرات آرامبخش نیز هست.

نحوه استفاده از روغن اسطوخودوس جهت درمان آرتروز:

– ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس را با چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید

– بدن‌تان را با این مخلوط ماساژ بدهید

یا اینکه می‌توانید از حمام کردن در وانی که ۵ قطره روغن اسطوخودوس در آن ریخته‌اید استفاده ببرید. انجام این درمان به صورت روزانه می‌تواند نتایج چشمگیری برای شما به همراه داشته باشد.و این از عالی ترین خواص روغن اسطوخودوس است.
خواص روغن اسطوخودوس ۷. اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد

روغن اسطوخودوس به خاطر ماهیت آرامشبخشی، تسکین دهنده، و ضد تنشی که دارد برای درمان افسردگی و اضطراب مفید است. بنابراین، روغن اسطوخودوس به عنوان یک درمان گیاهی مفید برای ایجاد آرامش و کاهش بی‌قراری به حساب می‌آید. به منظور استفاده بردن از مزیت آرامشبخشی آن، می‌توانید یک گیاه اسطوخودوس را در هر گوشه‌ای از اتاق‌تان که می‌خواهید بگذارید. یا اینکه می‌توانید چند ساقه‌ی اسطوخودوس بخرید و آن‌ها را در یک گلدان کوچک قرار دهید. تنفس رایحه‌ی تسکین دهنده‌ی گیاه اسطوخودوس به کاهش استرس و محافظت از خانه‌ی شما در برابر پشه‌ّها و همچنین سایر حشرات کمک می‌کند.

در یک مطالعه‌ی انجام شده در کشور کره‌‌ی جنوبی اثرات روش ماساژ دستی با استفاده از روغن اسطوخودوس را در بیمارانی که سرطان لاعلاج در آن‌ها تشخیص داده شده بود مورد آزمایش قرار دادند. محققان دریافتند که بیماران مبتلا به سرطان لاعلاجی که با روغن اسطوخودوس ماساژ داده شده بودند کاهش چشمگیری در افسردگی و درد مشاهده کردند.

مطالعه‌ی دیگری که به بررسی زنان پس از زایمان پرداخته بود نشان داد که روغن اسطوخودوس می‌تواند سطح افسردگی و اضطراب را بدون ایجاد هیچگونه عارضه جانبی کاهش دهد.و این از عالی ترین خواص روغن اسطوخودوس است.
۸. از ابتلاء به مشکلات گوارشی پیشگیری می‌کند

این روزها افراد زیادی سوء هاضمه را تجربه می‌کنند که به خاطر رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی پر مشغله است. سوء هاضمه می‌تواند با استفراغ، درد شکمی، سوزش سر دل، و احساس وجود آروغ در معده همراه باشد. عموما، این مشکل می‌تواند باعث به وجود آمدن زخم معده شود. روغن اسطوخودوس در تسکین لایه‌ی دستگاه گوارش و حتی تقویت تولید صفرا که به هضم چربی‌ها در بدن کمک می‌کند موثر است. این به خاطر چنین فایده‌هایی است که روغن اسطوخودوس برای درمان یبوست و تجمع باد در معده نیز استفاده می‌شود.

به منظور برطرف کردن سوء هاضمه و اختلالات روده‌ای عصبی، نوشیدن دمنوش اسطوخودوس راه حل بی‌نظیری است. در قسمت زیر نحوه‌ی درست کردن دمنوش اسطوخودوس را به شما نشان می‌دهیم:

– ۴ قاشق غذاخوری غنچه‌ی اسطوخودوس را در یک قوری بریزید

– ۲۳۵ گرم آب جوش روی آن بریزد و روی آن را خوب بپوشانید و بگذارید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه خیس بخورد.

– بعد آن را صاف کرده و از نوشیدنش لذت ببرید.

گفته می‌شود که درست کردن دمنوش اسطوخودوس قبل از خواب راه خوبی برای داشتن خوابی آرام است. به علاوه، نوشیدن روزانه‌ی دمنوش اسطوخودوس می‌تواند مشکلات مربوط به گوارش را از شما دور نگه دارد.

درمان غش کردن, اسطوخودوس
۹. زخم‌ها و بریدگی‌ها را التیام می‌بخشد

روغن اسطوخودوس حاوی خواض ضد عفونی کننده و اثرات شفابخش است. بنابراین، به عنوان درمانی موضعی برای زخم‌ها، بریدگی‌ها، و ترک‌های پوستی به حساب می‌آید. با افزایش تولید سلول‌های جدید، فرایند التیام را تسریع می‌کند. به علاوه، خواص ضد میکروبی روغن اسطوخودوس می‌تواند جلوی عفونت زخم‌ها و بریدگی‌ها را بگیرد. پژوهشگران و کارشناسان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام کردند که خواص روغن اسطوخودوس برای بهبود زخم‌ها و تسریع فرایند التیام توسط گیاه‌شناسان توصیه می‌شود. آن‌ها همچنین دریافتند که روغن اسطوخودوس را می‌تواند برای معالجه‌ی زخم ها و جلوگیزی از عفونت آن‌ها در زمان وقوع جنگ استفاده کرد.

به منظور درمان زخم‌ها و بردیدگی‌ها، فقط کافی است از یک پیمانه روغن اسطوخودوس و ۱۰ پیمانه روغن جوجوبا یا روغن زیتون مخلوط درست کنید. و بعد این مخلوط را مرتبا روی زخم‌ها بمالید تا بتوانید نتایج چشمگیر آن را خیلی زود مشاهده کنید.و این از عالی ترین خواص روغن اسطوخودوس است.
۱۰. حالت تهوع و بیماری سفر را کاهش می‌دهد

اگر مستعد ابتلاء به حالت تهوع و بیماری سفر هستید، باید همیشه یک بطری کوچک روغن اسطوخودوس همراه خود داشته باشید. وقتی علائم حالت تهوع و بیماری سفر پدیدار شد، می‌توانید یک قطره روغن اسطوخودوس را روی زبان‌تان، زیر ناف و پشت گوش‌تان بمالید. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها دریافته است که بین به کار بردن روغن اسطوخودوس و جلوگیری از بیماری سفر رابطه‌ی مستقیم وجود دارد.

شما می‌توانید با مخلوط کردن روغن گیاه اسطوخودوس و نعناع تند یا نعناع فلفلی که خاصیت آرام بخش برای معده‌تان دارد نهایت استفاده را از این روغن ببرید. به عنوان درمانی برای حالت تهوع، می‌توانید یک قطره از روغن‌های ریحان، نعناع فلفلی، و اسطوخودوس را با دو قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کنید. این مخلوط را روی کف دست‌تان بریزید و دستان‌تان را به هم بمالید تا این مخلوط خوب گرم شود و بعد چند دقیقه آن را روی شکم خود ماساژ بدهید.
خواص روغن اسطوخودوس ۱۱. میزان نفخ را کاهش می‌دهد

نفخ اغلب به خاطر رشد بیش از حد باکتری‌ّهای بد در بدن به وجود می‌آید. پلی‌فنول‌های که به فراوانی در روغن اسطوخودوس یافت می‌شوند نقش مهمی در کاهش و از بین بردن باکتری‌های بد موجود در خون ایفا می‌کند و در نتیجه، به شما کمک می‌کند نفخ معده را به طرز موثر و چشمگیری درمان کند. ماست یونانی به خاطر توانایی‌اش در فراهم آوردن باکتری‌های خوب برای بدن که می‌توانند با باکتری‌های بد عامل نفخ مبارزه کنند معروف است. اگر شما نیز مبتلا به نفخ هستید، فقط کافی است کمی اسطوخودوس مخصوص آشپزی خشک شده را روی ماست یونانی بپاشید. مصرف منظم آن می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به نفخ و همچنین تقویت گوارش صحیح کمک کند.
۱۲. به عنوان یک عطر طبیعی استفاده می‌شود

بهره بردن از روغن اسطوخودوس از خریدن عطرهایی که محتوایی شیمیایی دارند و در بازار به فروش می‌رسند بهتر است. بر خلاف عطرهای شیمیایی که می‌توانند عوارض جانبی ناخواسته‌ای برای سلامتی و پوست شما داشته باشند، روغن اسطوخودوس سالم و عاری از مواد شیمیایی است. شما می‌توانید از روغن اسطوخودوس بدون نگرانی از ابتلاء به عوارض جانبی نا خواسته استفاده کنید. به منظور ایجاد یک بوی جذاب و دل‌انگیز، می‌توانید کمی روغن اسطوخودوس را روی مچ دست یا پشت گردن خود بمالید و از بوی خوش آن لذت ببرید.
۱۳. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

استفاده‌ی منظم از روغن اسطوخودوس می‌تواند به شما کمک کند خطر انواع بیماری‌ها را پایین بیاورید چرا که روغن اسطوخودوس توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد. به علاوه، به خاطر خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی این روغن نیز هست که آن را به ماده‌ای بی‌نظیر برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند تیروئید،‌ سل، و دیفتری تبدیل می‌کند. تمام این خواص روغن اسطوخودوس توسط تحقیقاتی که در اوایل قرن بیستم انجام شده به اثبات رسیده است.

درمان شالازیون, ژاله چشم بدون, روغن اسطوخودوس
۱۴. می‌تواند اختلالات تنفسی را درمان کند

روغن اسطوخودوس در درمان بیماری‌های تنفسی مهمی مانند آنفولانزا، عفونت گلو، آسم، سرماخوردگی، سرفه، برونشیت، انسداد سینوس‌ها، لارنژیت (التهاب حنجره) و ورم لوزه موثر است. شما می‌توانید از این روغن به شکل بخار استفاده کنید یا آن را روی سینه، گردن، یا پشت‌تان بمالید. این روغن را می‌توان به بسیاری از دستگاه‌های بخارساز و مرطوب کننده که هدف‌شان از بین بردن سرفه و سرماخوردگی است اضافه کرد. به علاوه، ماهیت محرک روغن اسطوخودوس می‌تواند خلط و بلغم را شل کند و گرفتگی ناشی از ناراحتی تنفسی را برطرف کند. استفاده‌ی منظم از روغن اسطوخودوس می‌تواند با کمک به پاکسازی خلط بدن و همچنین سایر مواد نامطلوب به صورت طبیعی و موثری فرایند بهبود را تسریع کند. به علاوه، به لطف اثرات ضد باکتریایی بخار روغن اسطوخودوس، می‌تواند با عفونت‌های دستگاه تنفسی مبارزه کند.و این از عالی ترین خواص روغن اسطوخودوس است.
۱۵. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

هرچند ما هنوز به تحقیقات و شواهد بیشتری بر روی انسان‌ها نیاز داریم، اما بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که روغن اسطوخودوس در ترکیب با سایر روغن‌های حامل یا معطر توانایی کاهش ابتلا به سرطان سینه را دارد. امیدی هست که تحقیقات و مطالعات بیشتر بتوانند توانایی روغن اسطوخودوس برای مبارزه با اثرات مواد سرطان‌زا و کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه را اثبات کنند.
۱۶. سیستم گردش خون را تقویت می‌کند

روغن اسطوخودوس برای تقویت گردش خون و گردش خون در بدن مفید است. به علاوه، در مطالعات اخیر دریافته‌اند که رایحه‌درمانی با روغن اسطوخودوس در بهبود جریان گردش خون کرونری موثر است. فوائدی که روغن اسطوخودوس دارد می‌تواند به پایین آوردن فشار خون و برطرف کردن مشکل فشار خون بالا کمک کند. گردش خون درست و مفید به افزایش اکسیژن‌ رسانی به ارگانهای بدن، تقویت سلامتی، افزایش نیروی عضلات، تقویت فعالیت مغز و حفظ درخشندگی و طراوت پوست کمک می‌کند. گردش خون ضعیف هم می‌تواند به راحتی منجر به خطرات تصلب شرایین و حملات قلبی شود.
۱۷. اختلالات ادراری را درمان می‌کند

اگر از یک اختلال ادراری رنج می‌برید، روغن اسطوخودوس راه‌ حل فوق‌العاده‌ای برای شما است. این به خاطر اثرات محرک روغن اسطوخودوس است. بنابراین، در هنگام تحقیق درباره‌ی خواص روغن اسطوخودوس ، نباید این موضوع را نادیده بگیریم. به علاوه، استفاده‌ی منظم از روغن اسطوخودوس می‌تواند به حفظ تعادل هورمونی و از بین بردن التهاب یا کیست‌های مربوط به مثانه کمک کند. در نتیجه، روغن اسطوخودوس می‌تواند گرفتگی‌های ناشی از این مشکلات را نیز برطرف کند.و این از عالی ترین خواص روغن اسطوخودوس است.
خواص روغن اسطوخودوس ۱۸. درد را تسکین می‌دهد

روغن اسطوخودوس را می‌توان یک مسکن طبیعی به حساب آورد. استفاده‌ی موضعی از آن می‌تواند به از بین بردن درد ناشی از عضله‌درد، تنش و گرفتگی عضلانی، رگ به رگ شدگی‌ها، روماتیسم و کمر درد کمک کند. ماساژ مرتب با روغن اسطوخودوس می‌تواند بیماران مبتلا به درد مفاصل را تا حد قابل ملاحظه‌ای تسکین بدهد. در مطالعه‌ای که برای بررسی فایده‌های بخار روغن اسطوخودوس همراه با اکسیژن در طول عمل جراحی برای کاهش درد بعد از عمل انجام شد اثر تسکین دهندگی آن به اثبات رسید. آن‌ها دریافتند که این ترکیب در مقایسه با اکسیژن تنها، بسیار موثرتر است.

بهترین روش خانگی درمان سردرد تنشی با طب فشاری
۱۹. جوش و آکنه را کاهش می‌دهد

آکنه ناراحتی پوستی رایجی است که در هر سنی و هر کسی را می‌تواند مبتلا کند. اما، نوجوان‌هایی که در سن بلوغ هستند و تغییرات هورمونی را در بدن‌شان تجربه می‌کنند اغلب نسبت به این ناراحتی پوستی آسیب پذیرتر هستند. آکنه نه تنها به خاطر تغییرات هورمونی بلکه به خاطر عدم تعادل هورمونی و البته تولید بیش از حد چربی در پوست نیز به وجود می‌آید. بنابر نظر رایحه‌درمانگران و متخصصان پوست، روغن اسطوخودوس یکی از روغن‌های مفید است که می‌تواند به درمان طبیعی و موثر آکنه کمک کند.

روغن اسطوخودوس در درمان آکنه موثر است چون می‌تواند رشد باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند را متوقف و تراوش بیش از حد سبوم (چربی پوست) ناشی از دستکاری‌های هورمونی را تنظیم کند. این واقعا بی‌نظیر است که در صورت استفاده‌ی روغن اسطوخودوس بلافاصله نشانه‌های اولیه‌ی از بین رفتن آکنه‌ خودش را در پوست شما نشان می‌دهد. به منظور درمان آکنه و جوش و کورک پوستی، فقط کافی است کمی روغن اسطوخودوس را با پماد یا کرم دیگری ترکیب کنید. استفاده‌ی منظم اط آن می‌تواند اثرات شفابخش قابل توجهی به همراه داشته باشد.
خواص روغن اسطوخودوس ۲۰. پوست را سم‌زدایی می‌کند

مواد سمی و آلاینده‌های زیست محیطی متعدد ممکن است به پوست شما آسیب بزنند و باعث کدر و ناشفاف به نظر رسیدن آن بشوند. هر روز، ممکن است پوست‌تان در معرض رادیکال‌های مضر یا تابش نور آفتاب قرار بگیرد. بنابراین، به همین دلیل است که سلامت پوست بدتر می‌شود و روز به روز رو به وخامت می‌گذارد. حفاظت از پوست در برابر باکتری‌ها و عوامل خطرناک موجود در محیط زیست امری مهم و ضروری است.

روغن اسطوخودوس، که سرشار از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است، می‌تواند به پوست‌تان کمک کند که با مواد سمی، آلاینده‌ها، و باکتری‌های مضر به مبارزه بپردازد.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه هاروارد در واشینگتن دی‌سی انجام شد، دریافتند که روغن اسطوخودوس توانایی جلوگیری از رشد باکتری‌ها را دارد. فقط تعداد محدودی از روغن‌های معطر هستند که می‌توانند چنین اثری داشته باشند.
۲۱. سوختگی را درمان می‌کند

یکی از خواص روغن اسطوخودوس درمان سوختگی‌ها است. خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده‌ی عامل این خاصیت هستند. علاوه بر درمان سوختگی‌ها، روغن اسطوخودوس در کاهش آثار زخم‌های به جا مانده از سوختگی‌ها یا جراحات نیز موثر است. روغن اسطوخودوس می‌تواند به عنوان یک ضد درد و مسکن قوی نیز عمل کند.

به منظور درمان سوختگی‌ها و از بین بردن درد ناشی از آن، فقط کافی است مقداری روغن اسطوخودوس را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید و بعد آن را به مدت یکی دو دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید. انجام این کار بلافاصله بعد از رخداد سوختگی می‌تواند فرایند درمان را تسریع کند. با وجود این، در موارد سوختگی شدید، حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا درمان لازم را هر چه سریعتر انجام دهد. سوختگی‌های شدید را خودتان در خانه درمان نکنید!
خواص روغن اسطوخودوس ۲۲. جای نیش حشرات را از بین می‌برد

نیش حشرات یک مشکل جدی به حساب نمی‌آید. ناراحتی یا بیماری هم نیست. اما، می‌تواند بر فعالیت‌های روزانه‌تان تاثیر بگذارد. احساس خارش و ناراحتی ایجاد شده باعث می‌شود خودتان را بخارانید. گاهی این مشکل می‌تواند در بعضی موقعیت‌ها باعث خجالت زدگی شود. خوشبختانه درمان‌های خانگی متنوعی وجود دارد من جمله روغن اسطوخودوس که می‌تواند به از بین بردن طبیعی و موثر جای نیش حشرات کمک کند. به منظور کاهش ورم و خارش ناشی از نیش حشرات، کافی است چند قطره روغن اسطوخودوس را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بریزید.

روغن اسطوخودوس در دفع کردن حشرات از شما موثر است. به علاوه، استفاده‌ی موضعی از آن نیز می‌تواند احساس راحتی و تسکین از خارش نیش حشرات در شما ایجاد کند.

مطالعات علمی بسیار و داده‌های بالینی فراوانی وجود دارند که بر خواص روغن اسطوخودوس صحه می‌گذارند. یکی از مطالعات انجام شده در کشور استرالیا نیز این استفاده‌های مرسوم از روغن اسطوخودوس را تائید می‌کند.

با وجود این، مهم است بدانید که روغن اسطوخودوس را باید برای درمان نیش حشرات برای کودکان با احتیاط و دقت استفاده کرد. طبق مطالعات دانشگاه آریزونا، کودکان زیر ۲ سال نباید از روغن اسطوخودوس استفاده کنند.

زگیل, روغن اسطوخودوس
۲۳. خستگی عضلات را برطرف می‌کند

یک روز پر فشار کاری می‌تواند به خستگی عضلات منجر شود. همه می‌دانیم که روش ماساژ دادن با روغن‌های معطر می‌تواند به رفع موثر و طبیعی خستگی عضلات کمک کند. این همچنین یکی از فایده‌های حیرت انگیز روغن اسطوخودوس است که نباید از آن غفلت کنید. ماساژ دادن عضلات دچار تنش و خستگی با روغن اسطوخودوس بسیار موثر است. اما، اگر زمان کافی برای انجام ماساژ ندارید، روش دیگری برای استفاده از روغن اسطوخودوس وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

به منظور کاهش درد و گرفتگی عضلات، کافی است ۴ تا ۶ قطره روغن اسطوخودوس را داخل یک کاسه‌ی بزرگ آب گرم بریزید و دست‌ها و پاهای‌تان را به مدت حدودا ۱۰ دقیقه در این آب بخیسانید. این کار می‌تواند اثرات آرامش بخش و طراوت‌زایی برای شما به همراه داشته باشد. یا، می‌توانید از یک حمام آب گرم که کمی روغن اسطوخودوس به آن افزوده‌اید شب قبل از خواب لذت ببرید. این کار می‌تواند به شما کمک کند فشار و خستگی را از روی عضلات خود بردارید و خواب بهتری داشته باشید.

به علاوه، می‌توانید با مالیدن کمی روغن اسطوخودوس روی پاهای‌تان به مدت یکی دو دقیقه قبل از خواب خستگی عضلات را رفع کنید.

اثبات شده است که روغن اسطوخودوس هر گونه خشکی و گرفتگی شدید دیگری را که در پای‌تان ایجاد شده باشد با هیدراته کردن نرم می‌کند.
۲۴. به عنوان تونری مناسب برای پوست استفاده می‌شود

نیازی نیست پول زیادی صرف خرید تونرهایی کنید که پر از مواد شیمیایی و مضر هستند. در واقع، می‌توانید در خانه با مواد ارزان و بی‌خطر یک تونر طبیعی درست کنید. به ویژه، روغن اسطوخودوس در صورتی که با آب ترکیب شود می‌تواند به عنوان تونری قدرتمند برای پوست‌تان باشد. تونر به دست آمده از روغن اسطوخودوس در تقویت گردش خون موثر است، و به همین خاطر مواد مغذی مفید و اکسیژن را برای سلول‌های پوستی شما فراهم می‌آورد. بنابراین، می‌تواند به شما کمک کند سلول‌های پوستی سالمی بسازید و فرایند بازسازی سلول‌های پوستی جدید را تسریع می‌کند.

مصرف منظم تونر روغن اسطوخودوس می‌تواند باعث سالم، هیدراته، درخشان، و عالی شدن پوست‌تان بشود. اگر به خواص روغن اسطوخودوس برای پوست علاقمند هستید و می‌خواهید تونر روغن اسطوخودوس طبیعی درست کنید، باید دستورالعمل زیر را که با شما در این مقاله به اشتراک می‌گذارم انجام دهید:‌

– ۱۰۰ میلی‌لیتر آب را بجوشانید

– این آب جوش را در یک کاسه بریزید

– کمی اسطوخودوس داخل کاسه بریزید

– درب کاسه را خوب بپوشانید و بگذارید به مدت یکی دو ساعت خیس بخورد.

– مخلوط را صاف کنید و آن را داخل یک بطری بریزید.

یک راه خوب برای حفظ خواص روغن اسطوخودوس آن است که این روغن را در یخچال نگهداری کنیم. وقتی می‌خواهید از آن استفاده کنید، کافی است آن را از یخچال بردارید و به مقدار کافی آب اسطوخودوس را روی یک پد پنبه‌ای اسپری کنید. این پد را قبل از خواب روی صورت خود بمالید. این کار می‌تواند فوائد طراوت بخشی داشته باشد. برای استفاده از اثرات مرطوب کنندگی، می‌توانید بعد از آن از مرطوب‌ کننده‌های مناسب پوستی استفاده کنید. شما باید برای حصول نتایج بهتر هر روز از این تونر استفاده کنید.
خواص روغن اسطوخودوس ۲۵. ریزش مو را کنترل می‌کند

روغن اسطوخودوس نه تنها فایده‌های فراوانی برای پوست و سلامتی دارد بلکه برای مو نیز مفید است. استفاده‌ی منظم از روغن اسطوخودوس می‌تواند به متوقف کردن ریزش مو کمک کند. همان‌طور که در بالا اشاره شد، روغن اسطوخودوس در درمان استرس، بیخوابی، افسردگی و اضطراب مفید است. این مشکلات علل اصلی ریزش مو هستند. روغن اسطوخودوس با کاهش این مشکلات که موجب ریزش مو می‌شوند، به عنوان یکی از درمان‌های مفید برای مشکلات مو به حساب می‌آید. ماساژ دادن منظم با این روغن گردش خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه ریزش مو را کنترل و رشد مو را تقویت می‌کند.و این از عالی ترین خواص روغن اسطوخودوس است.

جلوگیری از ریزش مو
۲۶. طاسی منطقه‌ای را درمان می‌کند

طاسی منطقه‌ای یکی از بیماری‌های خود ایمن رایج است. کسانی که به طاسی منطقه‌ای مبتلا هستند ریزش‌های تکه‌ای را تجربه می‌کنند. در یک مطالعه‌ که توسط اسکاتلندی‌ها انجام شد رابطه‌ی نزدیکی بین استفاده از روغن‌های معطر من جمله روغن اسطوخودوس و کاهش قابل توجهی در طاسی منطقه‌ای رابطه‌ای بسیار نزدیک وجود دارد. مطالعه‌ی دیگری نشان داد که ماساژ درمانی با استفاده از روغن اسطوخودوس می‌تواند گردش خون را در پوست سر تقویت کند و در نتیجه باعث درمان ریزش مو شود.

اگر شما هم دچار طاسی منطقه‌ای هستید، فقط کافی است مقدار مناسبی از روغن اسطوخودوس را کف دست‌های خود بریزید. دست‌ها را به هم بمالید تا روغن گرم شود و بعد این روغن گرم را روی پوست خشک سر بمالید. به آرامی چند دقیقه ماساژ بدهید و بعد آن را با آب ولرم بشویید. برای درمان طاسی منطقه‌ای با استفاده از روغن اسطوخودوس باید صبور باشید. تکرار این درمان به طور منظم برای حداقل چند ماه می‌تواند نتایج چشمگیری داشته باشد.و این از عالی ترین خواص روغن اسطوخودوس است.
۲۷. شوره‌ی سر را از بین می‌برد

روغن اسطوخودوس برای درمان شوره‌ی سر و خارش پوست سر مفید است. فرانچسکا فاسکو، متخصص پوست اهل نیویورک، می‌گوید یکی از خواص روغن اسطوخودوس درمان تعدادی از ناراحتی‌های مربوط به پوست سر است.

به منظور درمان شوره‌ی سر، باید ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی اجاق به مدت ۱۰ دقیقه گرم کنید. بعد آن را روی پوست سر و موی خود بمالید. به مدت چند دقیقه ماساژ بدهید و بعد یک کلاه حمام سرتان بگذارید. بعد از یک ساعت، با یک شامپوی معمولی موهای‌تان را بشویید.

یا اینکه می‌توانید با استفاده از ۵ قطره روغن اسطوخودوس، روغن رزماری و سه قاشق غذاخوری روغن بدون بو یک مخلوط درست کنید. همان فرایندی را که برای مخلوط روغن زیتون و روغن اسطوخودوس دنبال کردید انجام دهید. اما، تفاوت این است که باید بگذارید ۱۰ دقیقه روی پوست سرتان بماند و بعد آن را با شامپوی معمولی و آب گرم بشویید.
۲۸. شپش‌های سر را از بین می‌برد

روغن اسطوخودوس می‌تواند به کشتن شپش‌ها، و تخم شپش‌های موجود در پوست سر کمک کند چون دارای خاصیت ضد عفونی کننده‌ی قدرتمندی است. برای بهره‌مندی از این فایده، کافی است پوست سرتان را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه با روغن اسطوخودوس ماساژ بدهید و بعد آن را با شامپو بشویید.
۲۹. به عنوان نرم کننده‌ی مو استفاده می‌شود

جالب است بدانید که روغن اسطوخودوس می‌تواند به عنوان یک نرم کننده‌ی موی بی‌نظیر استفاده شود. بنابراین، در این مقاله که به خواص روغن اسطوخودوس برای پوست، مو، و سلامتی می‌پردازد نباید از این ویژگی آن غافل شویم. در ادامه دستورالعمل درست کردن نرم‌کننده‌ی موی طبیعی با استفاده از روغن اسطوخودوس را می‌بینید:

– یک چهارم پیمانه اسطوخودوس خشک شده را با ۲ پیمانه آب مخلوط کنید.

– این مخلوط را به مدت یکی دو دقیقه بجوشانید.

– کمی روغن اسطوخودوس به این مخلوط اضافه کنید.

مخلوط را صاف کنید و از آن برای شستن موهای‌تان دو یا سه بار در هفته استفاده کنید. بهتر است بگذارید نرم کننده‌ی اسطوخودوس به مدت حداقل ۱۵ دقیقه روی موهای‌تان بماند و بعد آن را با آب ولرم بشویید.

حالا، دیگر به خرید نرم‌کننده‌های گران قیمتی که پر از مواد شیمیایی هستند ندارید. استفاده‌ی مرتب از نرم کننده‌ی روغن اسطوخودوس می‌تواند باعث درخشندگی و خوش بویی موهای‌تان شود.

هرچند نمی‌توانیم در فایده‌هایی که روغن اسطوخودوس برای پوست، مو، و سلامتی به همراه دارد شک کنیم، اما باید در استفاده از آن نیز محتاط باشیم و دقت کنیم.
۳۰. به درمان مشکلات نعوظ کمک میکند

مضرات و عوارض اسطوخودوس برای رفع مشکلات متعددی در بدن استفاده می‌شود. طبق نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۱۴، ترکیب کیک کدو حلوایی و اسطوخودوس تاثیر قدرتمندی بر جریان خون آلت تناسلی شرکت کنندگان این مطالعه داشت. طبق مقاله‌ی دیگری که درباره‌ی نتایج مطالعه‌ای روی موش‌های آزمایشگاهی نر نوشته شده است، اسطوخودوس می‌تواند تاثیرات مخرب فرمالدهید را کاهش دهد. دستگاه تناسلی و وضعیت اسپرم در موش‌هایی که روغن اسطوخودوس استشمام کرده بودند، با آسیب کم‌تری مواجه شدند. به علاوه، اسطوخودوس به خاطر اثرات آرامش‌بخشی و ضد اضطراب‌اش شهرت دارد.

اختلال نعوظ
۳۱. باعث افزایش اسپرم و تستوسترون در مردان می شود

طبق نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۱۵ روی موش‌های نر آزمایشگاهی مبتلا به دیابت، روغن اسطوخودوس می‌توانند آسیب‌های وارده بر کارکرد تناسلی و هم‌چنین آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. به علاوه، این روغن به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی، اثر مثبتی بر کیفیت اسپرم و هم‌چنین سطح تستوسترون در بدن به همراه دارد.
۳۲. درمان بی خوابی و سردرد ناشی از کم خوابی است

این روغن معطر تسکین‌دهنده و شیرین به خاطر خاصیت‌اش در کاهش اضطراب، افسردگی، استرس، و بی‌خوابی عصبی شهرت دارد؛ از این رو، می‌تواند به طور موثر سردردهای ناشی از اضطراب و استرس و کم خوابی های عصبی را کاهش دهد.

روغن معطر اسطوخودوس حاوی لینالیل استات و لینانول است که به آسانی جذب بدن می‌شوند و سردردهای عذاب‌آور را کاهش می‌دهند. استفاده از این روغن برای زنان باردار و هم‌چنین کودکان خردسال بدون خطر است زیرا دارای طبیعت ملایمی است.

از این روغن می‌توانید به شیوه‌های مختلف استفاده کنید؛ از جمله انتشار آن در هوا، استنشاق، و کاربرد موضعی. این روغن را با خیال راحت به نواحی گردن و گیجگاه‌تان بمالید و به همین شکل بخوابید تا از شر دردهای ضربانی خلاص شوید.
۳۳. عفونت های سینوسی را درمان میکند

به دلیل آن‌که درمان‌های پزشکی، نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها و ضدویروس‌ها، توانایی نفوذ به سینوس‌ها را ندارند، معمولا تاثیرشان در درمان عفونت سینوس ها یا سینوزیت بسیار محدود است. به علاوه، آنها عوارض جانبی دارند و باکتری‌ها نیز به‌تدریج به آنها مقاوم می‌شوند، که این مسئله هنگام بروزِ مشکلات جدی‌تر، آنها کاملا را بی‌اثر می‌کند.

در این میان، روغن اسطوخودوس به راحتی می‌تواند واردِ نواحی عفونی شوند و بدون هیچ عوارض جانبی، به بهترین شکل ماموریتش را انجام دهد. می‌توانید بدون نگرانی از ایجاد هیچ‌گونه اختلال در تعادل بدن‌تان، به صورت مکرر از روغن اسطوخودوس استفاده کنید؛ این خصوصیت، به ویژه برای کسانی بسیار مفید است که دائما دچار این‌گونه عفونت‌ها می‌شوند.
۳۴. منجر به کاهش درد پس از جراحی آپاندیس می شود

عطر درمانی با روغن اسطوخودوس بیشتر به تسریع فرآیند بهبودی کمک می‌کند تا این‌که یک درمان محسوب ‌شود. برداشتن آپاندیس، عمل سختی است و بهبودی آن زمان می‌برد. باید بعد از جراحی استراحت کافی داشته باشید. برای استراحت، کاهش درد و خواب خوب، می‌توانید به عطر درمانی با روغن اسطوخودوس به عنوان یک گزینه فکر کنید. با استناد به گفته محققان، عطردرمانی با روغن اسطوخودوس می‌تواند نگرانی و استرس ذهنی را کاهش دهد. برای کودکان، احتمال ترس و نگرانی بعد از عمل آپاندیس وجود دارد. استفاده از روغن‌های معطر برای کاهش این واکنش‌ها مفید است.
۳۵. درمان خوب خشکی پوست سر است

اگر سرتان شوره می‌زند یا موهای خشکی دارید، روغن نارگیل اسیدهای چربی دارد که برای کمک به بهبود این اختلالات مناسب هستند. شما می‌توانید شامپوی نارگیل و اسطوخودوس خانگی خودتان را به منظور بهبود سلامت موهای‌تان درست کنید و از روغن نارگیل مستقیما به عنوان یک نرم‌کننده‌ی کاملا طبیعی برای موهای‌تان استفاده کنید.
۳۶. درمان گردن درد است

قرن‌ها است از این گیاه دارویی برای مقاصد مختلف پزشکی استفاده می‌شود. مالیدن روغن اسطوخودوس روی نواحی دردناک گردن باعث تسکین درد و آرامش ماهیچه‌های‌تان می‌شود.
به علاوه، لازم است که از نکات زیر اطلاع داشته باشید:

– پسربچه‌هایی که هنوز بلوغ را پشت سر نگذاشته‌اند نباید از روغن اسطوخودوس برای پوست‌شان استفاده کنند. چون این کار می‌تواند به بعضی از اثرات هورمونی در بدن آن‌ها منجر شود. پسربچه‌هایی که از روغن اسطوخودوس برای پوست‌شان استفاده می‌کنند ممکن است رشد غیرطبیعی سینه و شکم را تجربه کنند.

– ما برای مشخص کردن این که آیا روغن اسطوخودوس برای زنان باردار بی خطر است یا نه شواهد کافی در اختیار نداریم. اما، مادران شیرده و زنان باردار بهتر است از روغن اسطوخودوس استفاده نکنند.

– گفته می‌شود روغن اسطوخودوس عملکرد سیستم عصبی را کند می‌کند. بنابراین، مهم است که مطمئن شوید ۲ هفته قبل و بعد از عمل جراحی روغن اسطوخودوس استفاده نکرده باشید.

در بالا، ما به خواص روغن اسطوخودوس برای سلامتی، پوست، و مو اشاره کردیم. شما از روغن اسطوخودوس اغلب چه استفاده‌ای می‌کنید؟